Δευτέρα, 29 Οκτωβρίου 2012

Φωτογραφία

Θα μπορούσα να ανεβάσω, για επετειακούς λόγους, φωτογραφίες από το χωριό της μάνας μου, το Μεσόβουνο Πτολεμαϊδας, που κάηκε τρεις φορές από τους Γερμανούς και τους ντόπιους συνεργάτες του. Από τους ελάχιστους άντρες που σώθηκαν, ο παππούς μου, έμαθα ότι κρυβόταν για μέρες σε έναν φούρνο, αλλά δεν είχε την ίδια τύχη και ο ανάπηρος του χωριού που όταν πήγαν να τον ξεχωρίσουν από τους άλλους προτίμησε να μείνει μαζί τους στο εκτελεστικό απόσπασμα.
Όμως αυτή η φωτογραφία με τη δωρική απλότητα, τη συγκαλυμμένη απελπισία και τον απροκάλυπτο σουρεαλισμό της, νομίζω ότι τα λέει όλα. 



Είναι τραβηγμένη το 1946 από τον David Seymour και σύμφωνα με το επεξηγηματικό σχόλιο που τη συνόδευε εικονίζει τα παιδιά που απέμειναν μετά τη φασιστική επιδρομή και τη σφαγή του Χορτιάτη Θεσσαλονίκης να κάνουν γυμναστική μπροστά στο ερειπωμένο (κάηκε από τους Γερμανούς) σχολείο τους. 
Μπροστά στέκεται η ελπίδα, πίσω ορθώνεται ο όλεθρος. Τα υψωμένα χεράκια βεβαιώνουν την υπέρβαση, δείχνοντας με τεντωμένους τους αγκώνες στο μέλλον. Σ' ένα πολύ διαφορετικό όμως μέλλον απ' αυτό που ζούμε σήμερα.

Το "μεταξικό" όχι

Ό,τι λίγα χρόνια πριν έμοιαζε γραφικό ή αστείο επανέρχεται πλέον στον ιδεολογικό διάλογο με μια πίεση που δεν συγχωρεί σιωπές ή αναβολές. Τέτοιο είναι λόγω και των ημερών το "μεταξικό" όχι, που από "όχι" ενός ολόκληρου λαού τείνει πλέον να αποδοθεί από ορισμένους στον δικτάτορα ξεπλένοντας τα έργα και τις ημέρες του, που θα χρειάζονταν σελίδες ολόκληρες για να "υμνηθούν". Ελπίζω κάποια στιγμή να επανέλθω στο θέμα, αλλά για την ώρα αρκούμαι στην εξής ενδιαφέρουσα προσέγγιση της στάσης του.

Σάββατο, 27 Οκτωβρίου 2012

Νόμπελ πράις, φορ Γιουροπίαν πράιντ





                                                       του Νίκου Κουνενή

   Τηρώντας μια μακρά παράδοση ανθρώπινης ευαισθησίας και αντικειμενικότητας, που περιλάμβανε την απονομή του Νόμπελ Ειρήνης σε προσωπικότητες εμβληματικές, νηφάλιες και στρατευμένες στην ιδέα της ειρηνικής συνύπαρξης των λαών (όπως οι Κίσιγκερ, Σαρόν, Πέρες, Σαντάτ και Σαμίρ), η επιτροπή των πάνσοφων που επιλέγει τον κατ’ έτος νικητή του βραβείου αποφάσισε φέτος να αποδώσει το τελευταίο στην Ευρωπαική Ένωση.
   Μεταξύ των επιχειρημάτων επί των οποίων εδράζεται η φετινή βράβευση της ανωτέρω Ανθρωπιστικής Οργάνωσης είναι και «η προοπτική που δίνει η Ε.Ε. εν μέσω κρίσης» στους λαούς της και τον κόσμο ολόκληρο! Εικάζουμε ότι η περίπτωση της διάσωσης της Ελλάδας και των λοιπών χωρών του Νότου, συν αυτή της πρώην κελτικής τίγρεως, τεκμηριώνει άνευ αμφιβολιών την ανωτέρω επιχειρηματολογία: είναι γεγονός ότι οι χώρες αυτές εξυγιαίνονται ήδη τάχιστα, δια μέσου της αργής και απολαυστικής (για τους θεραπευτές και ουχί τους θεραπευομένους) διαδικασίας ευθανασίας των κατοίκων τους. Είναι εξίσου βέβαιο, εκτός μη αναμενόμενων πληβειοκεντρικών απροόπτων, ότι το επιτυχές αυτό πείραμα θα βρει συνέχεια και στους λαούς των λοιπών ευρωενωσιακών χωρών, οι οποίοι δεν είχαν μέχρι σήμερα την τύχη να επωφεληθούν από το εν λόγω λαοσωτήριο πείραμα.
   Μπορεί, βεβαίως, να εικάσει κανείς επιπροσθέτως πως η βράβευση (η οποία αναφέρεται στον ζωογόνο για τον πλανήτη ρόλο της Ένωσης από τότε που ιδρύθηκε και εντεύθεν) βασίζεται ακόμα σε μέγα πλήθος ειρηνιστικών πρωτοβουλιών και παρεμβάσεων της ίδιας ή επίλεκτων μελών της, μεταξύ των οποίων η πρώτη και η δεύτερη εισβολή στο Ιράκ, η επέμβαση και η συνακόλουθη διάλυση της Γιουγκοσλαβίας, οι εισβολές και βομβαρδισμοί στο Ιράκ και Αφγανιστάν, τη Λιβύη κ.ά.  Έχουμε τη γνώμη πάντως ότι η στήριξη της απόφασης θα ήταν ακόμη ισχυρότερη αν περιλάμβανε και τις παρελθούσες δραστηριότητες των βασικών κρατών μελών της, επί των ιδεολογικοπολιτικών αρχών των οποίων βασίστηκε η τρέχουσα ευρωπαική εποποιία: τουτέστιν την αγγλογαλλική, και όχι μόνον, αποικιοκρατία, τον γερμανικό ναζισμό, τον ιταλικό φασισμό, τα λευκά κελιά και άλλα, εξαίσια και θαυμαστά δια μέσου των αιώνων.
   Το Νόμπελ Ειρήνης θα παραληφθεί από τους κυρίους Μπαρόζο, Ρομπέι και Σουλτς. Ο πρώτος δήλωσε ότι το βραβείο ανήκει δικαιωματικά στα πεντακόσια εκατομμύρια μόνιμους κατοίκους της Ευρωπαικής Ένωσης. Το’ πιασες άστεγε Δημήτρη, άνεργη Κλάρα, συνταξιούχε Μάριο, υποαμοιβόμενη Μαρία; Είσαστε πλέον νομπελίστες! Οπότε, αναπαυθείτε εν Ειρήνη…

Υ. Γ. Σύμφωνα με ανεπιβεβαίωτες προς το παρόν πληροφορίες, το σημαντικό ποσό που συνοδεύει το βραβείο θα χρησιμοποιηθεί ώστε να αγοραστούν κόλυβα προκειμένου δια του τρόπου αυτού να τιμηθούν οι εν ψυχοραγία ευρισκόμενοι λαοί της Ευρώπης. Υπό τον αυστηρό όρο, βεβαίως, πως οι τελευταίοι δεν θα εγερθούν οργισμένοι από τους εν ζωή τάφους τους.

                                                                                       kounenik@yahoo.gr

Παρασκευή, 26 Οκτωβρίου 2012

Επέτειος

Η τιμή που τους πρέπει. Εδώ.

Δευτέρα, 22 Οκτωβρίου 2012

Ψίχουλα (Μικρά πεζά), ΖΗΣΗΣ ΣΑΡΙΚΑΣ



ΣΥΜΒΟΥΛΗ

Έγραψα κάποτε σ’ ένα χαρτί μια συμβουλή στον εαυτό μου: «πρέπει να γράφεις, πάση θυσία, αποστασιοποιημένα· να μην τα λες όλα χύμα και τσουβαλάτα στον αναγνώστη, να τον αφήνεις να διαισθάνεται· να αποφεύγεις, όπως ο διάολος το λιβάνι, τον συναισθηματισμό, την ηθικολογία και τον διδακτισμό».
            Μάταιος κόπος. Κάθομαι να γράψω και βγαίνουν αμέσως και οι τρεις φάντης μπαστούνι. Γιατί στο διάτανο, όμως, πρέπει να ντρέπομαι γι’ αυτό που είμαι;


Η ΤΡΙΚΛΟΠΟΔΙΑ

Πλησιάζεις τους άλλους πάντα στα σοβαρά, ζητώντας ειλικρίνεια και επικοινωνία. Πολλές φορές, εσύ τα χάνεις από τον κυνισμό, την αδιαφορία, τη σάχλα ή την υστεροβουλία τους κι εκείνοι από την παρορμητικότητα, τον συναισθηματισμό και την απονηρεψιά σου.
            Τουλάχιστον, δεν τρως μόνο εσύ την τρικλοποδιά…


Ο ΧΡΟΝΟΣ ΜΑΣ

            Ο χρόνος μας καθημερινό σκουπίδι που το καίμε στη χωματερή της αδράνειας.


ΔΙΑΦΟΡΑ ΚΑΙ ΟΜΟΙΟΤΗΤΑ

Παρά τις ολοφάνερες διαφορές μας, έχουμε γίνει τόσο πολύ φίλοι που άρχισαν να μοιάζουν οι φάτσες κι οι φωνές μας


Η ΠΙΠΙΛΑ

Κάπου, μες στην κουβέντα μου, τρύπωσε η λέξη ανθρωπιά. Ακαριαία με κοίταξες ειρωνικά. Σε πείραξε που την άκουσες από μένα – η λέξη αυτή δεν χωρά στο λεξιλόγιο ενός μηδενιστή. Καθόλου δεν σε πειράζει όμως που την βλέπεις πιπίλα όλη μέρα στα στόματα των δημάρχων, των δημοσιογράφων και των τηλεοράσεων.


ΓΛΥΚΟΠΙΚΡΟΣ ΑΦΟΠΛΙΣΜΟΣ

Εγώ σου λέω πως δεν αξίζει να μ’ αγαπάς τόσο κι εσύ μου χαμογελάς με τα γλυκά σου μάτια. Να που δεν είναι μόνο πικρός ο αφοπλισμός…


ΟΙ ΕΣΤΙΕΣ

«Ο άλλος», λένε ο Τουρνιέ και ο Ντελέζ, «είναι ένας δυνάμει κόσμος, με τις αξίες του και τις ιδιαίτερες εστίες έλξης και απώθησης.»
            Ανέστιος γυρνώ ανάμεσα στις πάμπολλες εστίες. Δημόσια πρόσωπα του καιρού μου, φάτσες που είδα μόνο μια φορά και ξέχασα κι άλλες που παρακολουθώ τη γήρανσή τους μαζί με την δική μου. Άνθρωποι που χρόνια πέρασα ή περνώ μαζί, δίχως να τους διαλέξω: συγγενείς, γείτονες, συμμαθητές, δάσκαλοι, συνάδελφοι, εργοδότες. Άνθρωποι που με άγγιξαν ζεστά και γρήγορα έφυγαν από κοντά μου: γνωριμίες που δεν κατάφεραν να γίνουν φιλίες, έρωτες που πέθαναν πριν την ώρα τους ή έγιναν μαλλιά κουβάρια.
            Κάτι περίεργο συμβαίνει: όσο περνάει ο καιρός, η δική μου εστία όλο και κρυώνει, ενώ η λαχτάρα μου για κόσμο μεγαλώνει.
            Δεν βαριέσαι. Μένουν οι λίγοι που αγαπώ και βλέπω κάθε τόσο, οι μεγάλοι που μ’ εμψύχωσαν δίχως να τους γνωρίσω κι εκείνοι που αγάπησα και χάθηκαν για πάντα.





Σημείωσεις:
-         Την β΄ έκδοση  από «Πανοπτικόν» (2008) την είχα αγοράσει από μικρό βιβλιοπωλείο (όπως και το άλλο δικό του «Μακριά από τον κόσμο», 2008)
Την α΄ έκδοση από «Νησίδες» (1998) την είχα αγοράσει από πάγκο με ξεχασμένα κι αζήτητα
Όταν είναι όμως να σε πετύχει αυτό που σε κυνηγάει, σου την στήνει από παντού και θα σε γραπώσει όταν νομίζεις πως ξέφυγες…

-         («Ψίχουλα» κι από μήνυμα φίλου με sms):
«Ο Σαρίκας…δικός μας είναι. Εμείς είμαστε δηλαδή…
Εβίβα…Ποτίσαμε θλίψη…»


Δεν έχω να προσθέσω άλλο τι και υπογράφω…


Σάββατο, 20 Οκτωβρίου 2012

Μια απόκριση που μένει να δοθεί

"Οκνηρία και δειλία είναι οι αιτίες που ένα μεγάλο μέρος των ανθρώπων, αν και η Φύση από καιρό τούς έχει ελευθερώσει από ξένη καθοδήγηση, ευχαρίστως μένουν όλη τη ζωή τους ανώριμοι, και που είναι εύκολο σε άλλους να τους επιβληθούν ως κηδεμόνες. Είναι τόσο βολικό να είναι ανώριμος. Έχω ένα βιβλίο, που έχει νου για μένα, έναν πνευματικό που έχει συνείδηση για μένα, έναν γιατρό που κρίνει τη δίαιτα για μένα κ.ο.κ. - δεν χρειάζεται λοιπόν να κουραστώ εγώ ο ίδιος. Δεν είναι ανάγκη να σκέπτομαι, όταν μπορώ απλώς να πληρώνω. Άλλοι θα αναλάβουν αυτή τη στενόχωρη δουλειά για μένα. Για να θεωρεί το μέγιστο μέρος των ανθρώπων το βήμα προς την ωριμότητα όχι μόνο δύσκολο, καθώς είναι, αλλά και πολύ επικίνδυνο - για τούτο φροντίζουν ήδη εκείνοι οι κηδεμόνες που έχουν αναλάβει με τόση καλοσύνη την εποπτεία του". 
Διαβάζω τα λόγια του Καντ, γραμμένα το 1784, ακριβώς μετά (στην έκδοση της Δωδώνης) από το δοκίμιο "Ιδέα μιας γενικής ιστορίας με πρίσμα κοσμοπολίτικο" και ανακαλώντας στο μυαλό μου ό,τι συνέβη στο Χυτήριο κρίνω ανεπαρκή την απάντηση του φιλοσόφου  ("Διαφωτισμός είναι η έξοδος του ανθρώπου από την ανωριμότητά του για την οποία ο ίδιος είναι υπεύθυνος") και ακόμη πιο ανεπαρκή την τελεολογική αισιοδοξία του για μια κοινωνία δικαίου στην οποία κατατείνει από τη Φύση το ανθρώπινο γένος, και νομίζω ότι η απόκριση στο ερώτημα "τι είναι Διαφωτισμός" εξακολουθεί με τρόπο απειλητικό να μένει εκκρεμής. 
Ας αναλάβει, λοιπόν, καθένας τις ευθύνες του, κατά τη γνωστή φράση "καιρός του σπείρειν καιρός του θερίζειν". Είτε θερίζει στο δρόμο είτε σπέρνει μπροστά στην οθόνη είτε οργώνει στην ιστορία, στη φιλοσοφία, στη λογοτεχνία. Ειδάλλως, πολύ φοβάμαι ότι παραμονεύει ο κίνδυνος μιας πολύ βολικής απάντησης, που θα έχει ως εξής "Ο διαφωτισμός ήταν μια ακόμη εβραιομασωνική ιδεολογία που απέβλεπε στην υπονόμευση της φυλετικής ανωτερότητας του ελληνικού έθνους".

Τετάρτη, 17 Οκτωβρίου 2012

Ανταπόκριση από την επαρχία

Μπορώ να καταλάβω το επιχείρημα για το χαμένο μεροκάματο, έστω κι αν όσοι θα απεργήσουν αύριο δεν βρίσκονται σε καλύτερη οικονομική μοίρα. Μπορώ ακόμη να καταλάβω την κριτική που διατυπώνεται για την ανίκανη ή ξεπουλημένη συνδικαλιστική ηγεσία, έστω κι αν έχουμε τους συνδικαλιστές που μας αξίζουν. Μπορώ, τέλος, να καταλάβω  τον προβληματισμό για το αδιέξοδο των καθιερωμένων τρόπων κοινωνικής διαμαρτυρίας, έστω κι αν όσοι αρέσκονται στην καλλιέργειά του δεν προτείνουν άλλους πιο πρόσφορους τρόπους.
Στην πραγματικότητα, πίσω από όλες αυτές τις δικαιολογημένες ενστάσεις  κρύβεται η μοιρολατρία και η ηττοπάθεια ή, για να το βαθύνω ακόμη περισσότερο, η αδυναμία της αριστεράς να εμπνεύσει με όραμα τις σερνάμενες κινηματικές διαδικασίες.
Από την άλλη, αυτό που δεν μπορώ με τίποτα να καταλάβω είναι όταν σου λένε πως μόνο αν οξυνθεί σε ακραίο βαθμό η ατμόσφαιρα στην αυριανή πορεία μπορούν να δρομολογηθούν εξελίξεις. Δεν ξέρω αν όσοι το λένε έχουν στο μυαλό τους τον Δεκέμβριο του 2008 ή την κατάληψη της Βαστίλης ή την επίθεση στα χειμερινά ανάκτορα, αλλά αυτό που γνωρίζω είναι πως πρόκειται για τα ίδια άτομα που αύριο πρωί πρωί θα ετοιμάσουν την τσάντα τους για να πάνε να διδάξουν το μάθημά τους στο σχολείο. 
Εδώ τα ποσοστά απεργίας είναι εξαιρετικά χαμηλά, αφού η επαρχία βολεύεται να εναποθέτει τις ελπίδες της στην Αθήνα άλλοτε λόγω μοιρολατρίας κι ηττοπάθειας άλλοτε λόγω έλλειψης οράματος και σε ορισμένες, πάλι, περιπτώσεις λόγω προκλητικής υποκρισίας.

Σάββατο, 13 Οκτωβρίου 2012

Νομίζεις




Ξέρεις ποιος είμαι;
           
            ο τύπος στο φανάρι, με το βλοσυρό μέτωπο, τα blues στα ηχεία
                                                και το βλέμμα πέρα μακριά
ο γκριζομάλλης  που σηκώνεται στο Μετρό να κάτσει η μάνα με το παιδί
                                                κι ο παππούς με τα κουρασμένα μάτια
εκείνος ο παράξενος είμαι
που αγοράζει στα πρεζόνια σοκολάτες
στους λαθρομετανάστες ψωμί και γάλα
ο τύπος που παλεύει για όλους και τρώει λάσπη απ΄ όλους
                        για τα μαύρα ρούχα που του κλέψανε οι χαχόλοι και τα ξεφτιλίζουν
                                    και δεν μιλάω πολύ, έχω τους λόγους μου

Θυμάσαι που με έχεις δει
(αν όχι εσύ, οι ένστολοι δικοί σου και οι έμμισθοι συνεργάτες τους)
                        στις πορείες των λίγων και των δακτυλοδεικτούμενων
                        μέσα σε εκείνους που τους τραβάγανε με το ζόρι πίσω
            να μην ματώσουν χέρια γυμνά και πόδια κλωτσώντας ασπίδες και κράνη              
με την λύσσα του αδικημένου
και μόνιμα του αμυνόμενου (για εμένα μιλάω, εμένα εκπροσωπώ)
πολύ παλιά, στο πλάνο με τους γονατισμένους και ματωμένους ξυρισμένους άσβερκους
                                    ίσως να ήμουν δίπλα
και να είδα τον τρόμο και την απελπισία στα μάτια τους
                                    και να θυμήθηκα
                                                            πως είμαι άνθρωπος
                                                                                                και να ξέκοψα
με τις γροθιές σφιγμένες να στάζουν αίμα και την ψυχή κόμπο
και να που τώρα αναρωτιέμαι αν έπρεπε να μείνω
                                                                                    και να το γλεντήσω
γιατί όταν εσύ  έπαιζες με στρατιωτάκια
κάποιοι παίζαμε τις ζωές μας
με ακάλυπτα τα πρόσωπα
                                                                                    κι έχεις το θράσος να μιλάς

Με είδαν αργότερα στις συνελεύσεις να αφρίζω
                                                                                    και να μην μιλάω
να λειώνω στην δουλειά και το απόγευμα συλλαλητήριο
λύκος
να ορίζω την περιοχή μου και να κατουράω εχθρούς και φίλους για τα όριά μου
                                                και το δικαίωμα στα λάθη μου

Σου τα είπαν κατά πως τους βολεύει οι δικοί σου
και με μέτρησες από μακριά
                                                                                                κι έκανες λάθος
με αυτοκίνητο, δάνεια, σπίτι και κάρτες κι είπες
«πάει αυτός, του χεριού μου είναι, δεν μετράει»
Νομίζεις

Έχω μαζέψει εικόνες και λόγια και ήχους και βοές
                                    ήττες, λάθη, προδοσίες, συμβιβασμούς και σιωπές
                                                                                                            πολλές σιωπές
αμέτρητες
για όσους βρωμίζουν την ζωή μας και αισχρά σκυλεύουν την ιστορία και τις ψυχές των μπερδεμένων, των απελπισμένων και των ανήμπορων
πλασάροντας χυδαία φύκια νομιμότητας, ανωτερότητας, καθαρότητας
για μεταξωτές κορδέλες ευτυχίας
                                    ένα σιχαμένο δήθεν και ένα εμετικό ψέμα
κι όσο είναι αλήθεια πως πολλοί τσιμπάνε
άλλο τόσο είναι αληθές
                                                πως άλλη υπομονή δεν υπάρχει

Κι όλα αυτά πολεμοφόδια τα έχω
μαζί με ένα πείσμα για ζωή και ομορφιά που ποτέ δεν θα νοιώσεις
                                    κι είναι ετούτο το χαρμάνι επικίνδυνο
                                                βραδυφλεγές και αυτανάφλεκτο

κι αν ακόμη είμαι σε διάταξη άμυνας
δεν παύει να σε σημαδεύει
κι όταν ο κόμπος φτάσει στο κτένι
(σύντομα δηλαδή)
θα σου ανταποδώσει τα ίσα

χωρίς οίκτο, χωρίς συναισθηματισμούς, χωρίς fair play


Ξεγελάστηκες από την έπαρση των καιρών και την θολούρα του τοπίου
Σου φαίνομαι παροπλισμένος και στο περιθώριο
                                                                                    Και χαίρεσαι

Ίσως και να είναι έτσι
                                    Ίσως πάλι όχι
                                                            αλλά σε βολεύει να νομίζεις πως με ξέρεις
όπως βολεύει τους σχεδιαστές της στρατηγικής της αγέλης
                                    να θυσιάσουν ένα μικρό κι ανάξιο λόγο στρατιωτάκι    
                                                                                                για λόγους τακτικής
κι εσείς εκστασιασμένοι και πλανεμένοι χτυπάτε χαρωπά τα χέρια,
νομίζετε πως είναι ηλεκτρονικό παιχνίδι
                                                αλλά είναι η ζωή σας
                                                                        και την έχετε πετάξει ήδη στα σκουπίδια

Όμως κι εγώ έχω μάθει να περιμένω
και να σηκώνω μοναχός τα βάρη μου, χρόνια τώρα
                                    και τελευταία όλο και βρίσκω περισσότερους ομοιοπαθείς
με την παλιά λύσσα στο μάτι
                                                να κοιτούν κατά τα λημέρια σου


Αφού με γνωρίζεις λοιπόν,
                                                Κόπιασε
(willkommen στην γλώσσα σου)

Ίσως ήρθε το πλήρωμα του χρόνου να ξεκαθαριστεί
Αν οι εκπλήξεις των σιωπηλών με το χαλιναγωγημένο ζώο μέσα τους
είναι δυνατότερες
ή η δικιά σας η ασχήμια


Αν ήρθε η ώρα, ας το μάθουμε λοιπόν
                        γιατί ακόμη τα όριά μου δεν γνωρίζω
                                                και δυστυχώς για κάποιους, δεν με νοιάζει η νίκη

αλλά η μάχη


Εκεί…
Έξω…


Κι είναι πολλά αυτά που μπορεί να χαθούν
και για τούτο τον τόπο και για όλους όσους αγαπάμε
αν κάτσουμε με τα χέρια κατεβασμένα
                                                                                               
και δεν γουστάρω

Φωτιά και τσεκούρι στους προσκυνημένους έλεγε ο Κολοκοτρώνης

…αλλά οι Ελληναράδες το έχουν ήδη ξεχάσει…


Ως συνήθως λοιπόν, όπως σε καμία επίσημη ιστορία δεν θα καταγραφεί, μείναμε οι δήθεν «ανθέλληνες» να υπερασπιζόμαστε Θερμοπύλες
Κι αυτή την φορά οι Εφιάλτες είναι οι αισχροί τυμβωρύχοι του Λεωνίδα των Σπαρτιατών, των Θεσπιαίων και των Θηβαίων

Ας είναι

ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ ΡΕ …


Δεύτερη φορά

Πάει χρόνια από την προηγούμενη. Τότε ήταν κάποιος περίεργος που δεν είχε τι να κάνει, γέμιζε τα σχόλια με ασυναρτησίες και περίμενε απάντηση. Προσέφυγα στο μετριασμό σχολίων, γιατί τρέχουν σημαντικότερα πράγματα στη ζωή μου από το να διαθέτω πρόσθετο χρόνο σε αργόσχολους ή ταλιμπάν. Ομοίως και τώρα. 
Ναζιστή Νίκο, κράτα τις αποκρουστικές αλήθειές σου. Ταμπουρώσου, κρύψου, οχυρώσου, αλλά εδώ δεν θα βρεις πλέον κοινό ή συνομιλητή. Ήδη οι ιδεολογικές σου ονειρώξεις φαντάζουν κακοήθη μελανώματα κάτω από τις αναρτήσεις μου. 
Μετριασμός σχολίων, λοιπόν. Για δεύτερη φορά.


Πέμπτη, 11 Οκτωβρίου 2012

Σκονισμένα βιβλία

Ξεψαχνίζω τη βιβλιοθήκη μου, τώρα που οι καινούριες αγορές έγιναν απαγορευμένη πολυτέλεια, και πέφτω στο "Ο δρόμος για την Ουρανούπολη"  του Τόλη Νικηφόρου (Νεφέλη, 2008)

με την πολύ όμορφη ιδιόχειρη αφιέρωση να βρω κάποτε τη δική μου Ουρανούπολη.

Κι όμως θυμάμαι την αρχική επιφύλαξη που έτρεφα για το βιβλίο. Είχα μόλις τελειώσει "Το κίτρινο περπάτημα στα χόρτα" (Νεφέλη, 2005), 



που δεν διστάζω να πω ότι δεν με ενθουσίασε, έμπλεξα στο μεταξύ μ' άλλα διαβάσματα και γραψίματα, οπότε το άφησα στην άκρη. 

Κακώς. Πολύ κακώς. 
Μόλις τώρα το καταλαβαίνω, που σελίδα σελίδα νιώθω τη γοητεία μιας γραφής που από άποψη θεματολογίας και ύφους δεν φέρει τίποτα το εκβιαστικό ή το εξωραϊσμένο, το υπερβολικό ή το δήθεν: καθημερινά θέματα δοσμένα με καθημερινή γλώσσα που συντίθενται σε μικρά λογοτεχνικά σύμπαντα μιας πολύ οικείας, σχεδόν ψηλαφητής μνήμης, όμοιας μ' αυτήν που ανακαλεί στενός φίλος σε συνθήκες συγκρατημένης οινοποσίας.
Θέλω να πω, στο πολύ σύντομο αυτό σημείωμα, πως το πιο ενδιαφέρον που κομίζει το βιβλίο του Νικηφόρου είναι η επανεφεύρεση της πεζογραφίας ως ανάγκης του λέγειν και του συνομιλείν υπό λογοτεχνικούς πάντα όρους. Αν τώρα λάβουμε υπόψη ότι στη σύγχρονη λογοτεχνική παραγωγή οι όροι αυτοί υφίστανται πολύ συχνά ερήμην ή σε βάρος αυτής της ανάγκης, τότε η υπενθύμισή της από την πλευρά του Νικηφόρου αποκτά ακόμη μεγαλύτερη αξία.

ΥΓ. Για την ιστορία, το βιβλίο τιμήθηκε με το κρατικό βραβειο διηγήματος, 2009. Δικαίως.


Τρίτη, 9 Οκτωβρίου 2012

Νομικές συμβουλές - Οδηγός για διαδηλωτές



Το κείμενο που ακολουθεί περιέχει επικαιροποιημένες Νομικές Συμβουλές για Διαδηλωτές. Διαβάστε το και διαδώστε το με κάθε τρόπο. Επικολλήστε το σε προφίλ και ομάδες στο facebook, να ενημερωθούν όσοι περισσότεροι συμπολίτες γίνεται (Τηλέφωνο της Ομάδας Νομικής Υποστήριξης: 210-3829910):


1. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ
Πληροφορίες για το νομικό πλαίσιο που αφορά το δικαίωμα της διαδήλωσης στην Ελλάδα, πρακτικές συμβουλές για την υλοποίηση αυτού του δικαιώματος πριν και κατά τη διάρκεια των κινητοποιήσεων, όπως και για τη συμπεριφορά σε περίπτωση προσαγωγής, σύλληψης και εμπλοκής με την ποινική δικαιοσύνη.


2. ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΥΝΑΘΡΟΙΣΗΣ / ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΕΙΣ
Σύμφωνα με το άρθρο 11 του Συντάγματος, οι Έλληνες έχουν το δικαίωμα να συνέρχονται ήσυχα και χωρίς όπλα, το δικαίωμα όμως αυτό ισχύει και για τους αλλοδαπούς.

Απόφυγε την κατοχή μαχαιριών ή σουγιάδων, ακόμη και αν τα χρειάζεσαι για άλλη χρήση (επαγγελματική κλπ.), καθώς και κάθε αντικειμένου που θα μπορούσε να θεωρηθεί κατάλληλο για άμυνα ή επίθεση (ρόπαλο κλπ), διότι έχουν συχνά κριθεί ως όπλα.
Κατά τη διάρκεια της διαδήλωσης, αυτή θεωρείται παράνομη και δεν προστατεύεται από το Σύνταγμα, «όταν παύει να είναι ήσυχη και χωρίς όπλα και εκτρέπεται σε πράξεις βίας κατά προσώπων ή πραγμάτων». Στις παραπάνω περιπτώσεις, απαιτείται παρουσία εισαγγελέα και η απαγόρευση ή η πρόσκληση προς διάλυση γνωστοποιείται στο πλήθος τρεις φορές. Να σημειώσουμε, ότι στην Ελλάδα είναι σπάνια η σύλληψη με αποκλειστικό λόγο τη συμμετοχή σε παράνομη διαδήλωση.


3. ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΔΗΛΩΣΗ
Άφησε στο σπίτι ατζέντες με τηλέφωνα.
Έχε μαζί σου το κινητό σου τηλέφωνο, αφού προηγουμένως έχεις αφαιρέσει από αυτό, τυχόν πληροφορίες που δεν θέλεις να γίνουν γνωστές σε περίπτωση σύλληψής σου. Σε περίπτωση σύλληψής σου, το πιθανότερο είναι ότι θα σου αφαιρεθεί το κινητό από την αστυνομία (όχι πάντα). Μπορείς να χρησιμοποιήσεις τα πρώτα λεπτά για να ειδοποιήσεις με γραπτά μηνύματα, οικείους σου ή δικηγόρο. Aν συλληφθείς και σου ζητηθεί να το παραδώσεις, αφαίρεσε πρώτα την κάρτα και αν αυτό δεν είναι δυνατόν, απενεργοποίησέ το.

Έχε μαζί σου:
Α. Ταυτότητα ή διαβατήριο.
Β. Τηλεκάρτα
Γ. Σημείωσε στο χέρι σου ή μάθε απέξω το τηλέφωνο της Ομάδας Νομικής Υποστήριξης: 210-3829910.
Δ. Για την περίπτωση σύλληψης, κάποια φάρμακα που χρειάζεσαι οπωσδήποτε ή υγρό φακών.


Στην Ελλάδα θεωρείται επιβαρυντικό σε περίπτωση σύλληψης και απαγγελίας ορισμένων κατηγοριών το να καλύπτεις το πρόσωπό σου, να φοράς μαντήλι η κουκούλα. Όσον αφορά γάντια ή άλλα προστατευτικά (περικνημίδες, γυαλιά κολύμβησης κλπ.), η χρήση τους θεωρείται επιβαρυντική περίσταση σε κάποια αδικήματα. Δεδομένου ότι στην Ελλάδα η αστυνομία χρησιμοποιεί ευρέως μεγάλες ποσότητες χημικών αερίων ενάντια στους διαδηλωτές, μπορείς να εφοδιαστείς με κατάλληλα αντιόξινα διαλύματα (malox, riopan κ.λ.π.) ένα κομμάτι πανί βαμβακερό και μπόλικο νερό για να πιείς σε περίπτωση που έρθεις σε επαφή με χημικά.

Μετά τη διαδήλωση φρόντισε να ενημερώσεις τους φίλους σου ότι είσαι καλά και συμφωνείστε ένα σημείο συνάντησης. Έτσι αποφεύγεται ο πανικός και οι άσκοπες αναζητήσεις οικείων προσώπων.

4. ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΣΤΗ ΔΙΑΔΗΛΩΣΗ (ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΣ ΣΕ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΑ ΕΠΕΜΒΑΣΗΣ ΤΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ)
Σιγουρέψου ότι δεν μένεις μόνος/η σου και έχε τα μάτια και τα αυτιά σου ανοιχτά, ώστε να υπερασπιστείς και τον εαυτό σου αλλά και άλλους, καταθέτοντας, για παράδειγμα, σε περίπτωση προβλημάτων με την αστυνομία.

Σε περίπτωση που παραβρεθείς σε σύλληψη ή κακοποίηση διαδηλωτή, φρόντισε να πληροφορηθείς τα στοιχεία του (αρκεί το ονοματεπώνυμο!) και να ενημερώσεις την Ομάδα Νομικής Βοήθειας σχετικά με την ώρα, τον τόπο και τα περιστατικά του επεισοδίου. Χρήσιμο είναι αμέσως μόλις βρεθείς σε ασφαλές μέρος να καταγράψεις ό,τι είδες με κάθε δυνατή λεπτομέρεια και να φροντίσεις να φτάσει από σένα ή έμπιστό σου πρόσωπο στην Ομάδα Νομικής Βοήθειας. Τα στοιχεία σου, όπως και το περιεχόμενο της αναφοράς σου δεν θα γίνουν γνωστά σε κανέναν, πέρα από τα μέλη της ομάδας και μπορούν να χρησιμοποιηθούν στη συνέχεια, αν το επιθυμείς κι εσύ, σε νομικές ενέργειες υπεράσπισης διαδηλωτών ή κατά των οργάνων της τάξης που παρανόμησαν.

Σε περίπτωση που η διαδήλωση δεχθεί επίθεση από την αστυνομία (συνήθως με χημικά αέρια), φρόντισε να απομακρυνθείς από το σημείο συγκροτημένα μαζί με τους συντρόφους σου, χωρίς να τρέχεις. Ακολούθησε τον κύριο όγκο της πορείας και παρέμεινε στον κεντρικότερο δρόμο. Σε καμία περίπτωση μην προσπαθήσεις να φύγεις από τυχόν παράπλευρους, στενούς δρόμους και μην απομονωθείς. Συνήθως, ομάδες αστυνομικών βρίσκονται στα στενά και συλλαμβάνουν όσους τρέχουν πανικόβλητοι να ξεφύγουν από τα αέρια.

Στην περίπτωση που οδηγηθείς σε Νοσοκομείο λόγω προβλήματος από τη χρήση χημικών, πάρε αναλυτική γνωμάτευση και ειδοποίησε την Ομάδα Νομικής Βοήθειας. Η γνωμάτευση θα βοηθήσει για την μετέπειτα αγωγή αποζημίωσης.

5. ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΕΞΑΚΡΙΒΩΣΗΣ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ
Μπορεί να σε σταματήσουν αστυνομικοί με στολή ή με πολιτικά, οπουδήποτε και να ζητήσουν να εξακριβώσουν τα στοιχεία σου. Από τον αστυνομικό με πολιτικά, απαίτησε την επίδειξη ταυτότητας. Κατόπιν επέδειξε ταυτότητα ή διαβατήριο. Από τη στιγμή που έχεις το σχετικό έγγραφο, δεν έχεις υποχρέωση να τον ακολουθήσεις στο τμήμα.

Οι αστυνομικοί απαγορεύεται να παρευρίσκονται μέσα στη συγκέντρωση ή την διαδήλωση. Πάντοτε όμως υπάρχουν αστυνομικοί με πολιτικά. Σε περίπτωση που αντιληφθείς κάποιον αστυνομικό ή σου ζητήσει αυτός τα στοιχεία σου, βρισκόμενος μέσα σε συγκέντρωση ή διαδήλωση, ενημέρωσε δυνατά τους άλλους γύρω σου και αφού πάρεις τα στοιχεία του, απαίτησε αμέσως την απομάκρυνσή του.

Στην περίπτωση που ζητήσει ο αστυνομικός να σου κάνει σωματική έρευνα, απαίτησε να μάθεις την αιτία, τους ακριβείς λόγους που οδηγούν τον συγκεκριμένο αστυνομικό να σε θεωρεί ύποπτο για διάπραξη αυτόφωρου κακουργήματος ή πλημμελήματος. Λόγοι που αφορούν την εμφάνισή σου ή το σημείο όπου βρίσκεσαι, δεν θεωρούνται επαρκείς. Αν ο αστυνομικός επιμείνει, απαίτησε να πληροφορηθείς τα στοιχεία του, και δήλωσέ του ότι σκοπεύεις να υποβάλεις μήνυση για δυσφήμιση και έργω εξύβριση, και θα επιδιώξεις αποζημίωση για την ηθική σου βλάβη.

Σε περίπτωση προσαγωγής στο Α.Τ., παρότι έχεις τα απαραίτητα έγγραφα:

Τη στιγμή της σύλληψης/προσαγωγής, φώναξε δυνατά και καθαρά το ονοματεπώνυμό σου και την τυχόν συλλογικότητα (σύλλογο, πολιτική οργάνωση, σωματείο κλπ) στην οποία συμμετέχεις, και ότι σε συλλαμβάνουν άδικα (π.χ. Με λένε Γιάννη Παπαδόπουλο, είμαι μέλος του συλλόγου φοιτητών νομικής και με συλλαμβάνουν άδικα!). Να επαναλαμβάνεις τα παραπάνω συνέχεια, απευθυνόμενος στον κόσμο γύρω σου, μέχρι να σε μεταφέρουν στο περιπολικό. Η εμπειρία έχει δείξει ότι συχνά, αυτή η συμπεριφορά οδηγεί στην άμεση απελευθέρωση του συλληφθέντος – προσαχθέντος, εξασφαλίζει δε την ειδοποίηση των οικείων και της συλλογικότητας, καθώς επίσης και νομική βοήθεια.

Ζήτησε να μάθεις την αιτία της προσαγωγής σου.

Δήλωσε στους αστυνομικούς ότι παρανομούν, παραβιάζουν τα συνταγματικά σου δικαιώματα.
Ζήτησε τα ονόματα των αστυνομικών που σε συλλαμβάνουν ώστε να γνωρίζεις ποιους θα καταγγείλεις για παράνομη σύλληψη και παράνομη κατακράτηση (ακόμη και αν τελικώς δεν το κάνεις).

6. ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΣΥΛΛΗΨΗΣ

Α. ΚΑΤΑ ΤΗ ΣΥΛΛΗΨΗ.
1. Απαίτησε να μάθεις για ποιο συγκεκριμένα αδίκημα σε συλλαμβάνουν.
2. Ακολούθησε την συμπεριφορά που εκτέθηκε προηγουμένως. Π.χ. Δεν έχω κάνει καμία παράνομη πράξη. Είμαι ο/η…. μέλος του σωματείου/συλλόγου/πολιτικής οργάνωσης κλπ, και με συλλαμβάνουν άδικα.
(Συνήθως οι συλλήψεις είναι τυφλές. Με τον παραπάνω τρόπο ενημερώνεται ο κόσμος ότι γίνονται συλλήψεις, ειδοποιούνται δικηγόροι κλπ, ακολουθεί η έκφραση της κοινωνικής αλληλεγγύης των διαδηλωτών και οι αστυνομικοί λαμβάνουν υπ’ όψη τους ότι γνωρίζεις τα δικαιώματά σου και προτίθεσαι να τα ασκήσεις, άρα είναι πιο προσεκτικοί και λιγότερο βίαιοι).

Β. ΚΑΤΑ ΤΗ ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ
Φρόντισε να μην απαντήσεις σε καμία ερώτηση των αστυνομικών, ούτε καν να εμπλακείς σε «φιλική κουβεντούλα». Οτιδήποτε πεις μπορεί να χρησιμοποιηθεί εναντίον σου ή εναντίον άλλων.
Ανταλλάξτε στοιχεία με τους άλλους συλληφθέντες, ώστε να ενημερωθεί εγκαίρως η Ομάδα Νομικής Βοήθειας σε περίπτωση που κάποιος αφεθεί ελεύθερος πιο νωρίς από τους άλλους.
Ενημέρωσε τους άλλους συλληφθέντες για την ύπαρξη Ομάδας Νομικής Βοήθειας και για τα δικαιώματά τους, σε περίπτωση που δεν τα γνωρίζουν. Διαμόρφωσε κατά το δυνατόν ατμόσφαιρα αλληλεγγύης, και συλλογικής διεκδίκησης των δικαιωμάτων σας.

Γ. ΣΤΟ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟ ΤΜΗΜΑ
Φρόντισε να ενημερωθείς αν κατηγορείσαι για κάτι ή αν πρόκειται για απλή προσαγωγή. Σε κάθε περίπτωση απαίτησε την άμεση επικοινωνία με δικηγόρο.
Στην περίπτωση της προσαγωγής, πίεσε για την άμεση απελευθέρωσή σου, ως εξής:
Σε κάθε αστυνομικό που περνά από μπροστά σου καθώς στέκεσαι και περιμένεις, επαναλαμβάνεις απαιτητικά τα παρακάτω.
1. Διαμαρτύρομαι για την παράνομη κατακράτησή μου και απαιτώ να αφεθώ αμέσως ελεύθερος.
2. Απαιτώ να επικοινωνήσω με το δικηγόρο μου τώρα αμέσως.
3. Γνωρίζω τα δικαιώματά μου και σκοπεύω να τα ασκήσω. Απαιτώ το όνομα των υπευθύνων για την παράνομη κατακράτησή μου προκειμένου να υποβάλω μήνυση.
4. Παρακίνησε και τους υπόλοιπους προσαχθέντες να κάνουν το ίδιο.
Μη θεωρήσεις δεδομένο ότι η «υπομονετική» στάση σου κατά τις ώρες της αναμονής θα σε βοηθήσει να ξεμπερδέψεις. Συνήθως, η αστυνομία συλλαμβάνει δεκάδες ανθρώπους χωρίς να τους ενημερώσει για την αιτία, τους χαρακτηρίζει όλους προσαχθέντες και μετά από πολλές ώρες, αποδίδει αδικήματα στους περισσότερους από αυτούς.

Θεώρησε δεδομένο, ότι καθώς εσύ θα πιέζεις μέσα στο Αστυνομικό Τμήμα για την απελευθέρωσή σου, έξω από αυτό θα διαμαρτύρονται δικηγόροι για τον ίδιο λόγο και θα οργανώνονται εκδηλώσεις συμπαράστασης από τους υπόλοιπους διαδηλωτές. ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΕΙΣΑΙ ΜΟΝΟΣ.

Σε περίπτωση σύλληψης και απαγγελίας κατηγοριών, κεντρική συμβουλή που πρέπει να διέπει όλη σου τη στάση είναι η ερμητική σιωπή σε οποιαδήποτε προσπάθεια των αστυνομικών να σε προσεγγίσουν. Δεν απαντάς σε άλλες ερωτήσεις, πέραν των στοιχείων ταυτότητας (π.χ. ούτε καν αν έχεις αδέλφια, πού εργάζεσαι κλπ.) και γενικά διατήρησε μία αποστασιοποιημένη στάση (αρνήσου κέρασμα καφέ κλπ.). Απαίτησε την επικοινωνία σου με συνήγορο. Αρνήσου να απολογηθείς προανακριτικά χωρίς δικηγόρο.

Αν παρά ταύτα, επιλέξεις να απολογηθείς χωρίς δικηγόρο, είναι χρήσιμο, να δώσεις προανακριτική κατάθεση με το παρακάτω περιεχόμενο: «Συμμετείχα σε ειρηνική διαδήλωση όπως δικαιούμαι από το ελληνικό σύνταγμα. Δεν διέπραξα καμία παράνομη πράξη. Η σύλληψή μου είναι απολύτως παράνομη, το ίδιο και η κράτησή μου. Προτίθεμαι να υποβάλω μήνυση και γι’ αυτό ζητώ να μου ανακοινωθούν τα ονόματα των υπευθύνων. Αναλυτικά θα απολογηθώ ενώπιον των δικαστικών αρχών».

Αρνήσου να απαντήσεις σε οποιαδήποτε συγκεκριμένη ερώτηση, πλην των παραπάνω αναφερόμενων ως εξής: «Αρνούμαι να απαντήσω δεδομένου ότι μετά την παράνομη σύλληψή μου για δήθεν αδικήματα τα οποία ουδέποτε διέπραξα, αμφιβάλω για την νόμιμη διεξαγωγή προανάκρισης από την αστυνομία. Επιφυλάσσομαι και πάλι να απαντήσω ενώπιον των εισαγγελικών και δικαστικών αρχών.»
Ακόμα και αν κρίνεις ότι κάτι μπορεί να διευκολύνει τη θέση σου, έχεις κάθε χρονικό περιθώριο να το καταθέσεις αργότερα, αφού θα έχεις μιλήσει με δικηγόρο και τους οικείους σου.

Μην δέχεσαι τίποτα πόσιμο ή φαγώσιμο εκτός από συσκευασμένα είδη (π.χ. μπουκάλι νερό, κρουασάν κλπ.). Επίσης δεν υπογράφεις κανένα έγγραφο χωρίς την παρουσία δικηγόρου, με εξαίρεση το έγγραφο της προανακριτικής σου απολογίας, εφόσον έχεις απολογηθεί με τη θέλησή σου και εφόσον έχει το παραπάνω περιεχόμενο.

Βασικά δικαιώματα στο αστυνομικό τμήμα:
1. Έχεις δικαίωμα να ζητήσεις το έντυπο με τα δικαιώματά σου στη μητρική σου γλώσσα.
2. Έχεις δικαίωμα να κάνεις ένα επιτυχημένο τηλεφώνημα. Αν ειδοποιήσεις την Ομάδα Νομικής Βοήθειας, δώσε μας κάποιες απαραίτητες πληροφορίες (ονοματεπώνυμο, τμήμα που κρατείσαι, πού και πότε συνελήφθης, υπηκοότητα και σε ποια γλώσσα συνεννοείσαι).
3. Έχεις δικαίωμα να επιλέξεις δικηγόρο της αρεσκείας σου. Σε περίπτωση που επικοινωνήσεις με την Ομάδα, θα φροντίσουμε να έρθει δικηγόρος το συντομότερο. Επίσης μπορούμε να ειδοποιήσουμε δικηγόρο της επιλογής σου, εφόσον μας δώσεις τα στοιχεία του.
4. Μπορούν να σου αφαιρέσουν όλα τα κινητά αντικείμενα (π.χ. ρολόι, κινητό, χρήματα, κλειδιά). Έχεις δικαίωμα να απαιτήσεις τη σύνταξη σχετικού καταλόγου. Παράδωσε το κινητό μόνο αφού αφαιρέσεις την κάρτα και σε κάθε περίπτωση αποενεργοποίησέ το.
5. Αν είσαι γυναίκα, απαίτησε να σου γίνει σωματική έρευνα από γυναίκα αστυνομικό.
6. Αν έχεις τραυματιστεί, απαίτησε: 1) Την άμεση μεταφορά σου σε νοσοκομείο, ακόμη και στην περίπτωση φαινομενικά ελαφρού τραυματισμού. Ποτέ δεν μπορείς να γνωρίζεις την εξέλιξη μιας σωματικής βλάβης και επιπλέον περιφρουρείς τη σωματική σου ακεραιότητα από τυχόν νέες επιθετικές διαθέσεις κάποιου αστυνομικού. 2) Την εξέτασή σου από ιατροδικαστή και την έκδοση σχετικής γνωμάτευσης.
Η αστυνομία οφείλει να σε οδηγήσει το συντομότερο δυνατό στον εισαγγελέα, σε κάθε περίπτωση εντός 24 ωρών. Αν παρέλθει ένα 24ωρο από τη σύλληψή σου χωρίς να έχεις οδηγηθεί στον Εισαγγελέα, απαίτησε να αφεθείς ελεύθερος, ακόμη και αν σου έχουν αποδοθεί κατηγορίες.

Δ. ΣΤΟΝ ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑ
Ο Εισαγγελέας σου απαγγέλλει κατηγορίες και:
Α. Θα σε παραπέμψει να δικαστείς με την αυτόφωρη διαδικασία εάν η κατηγορία είναι πλημμέλημα ή
Β. Θα σε παραπέμψει σε Ανακριτή εάν η κατηγορία είναι κακούργημα.

7. ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΑΦΟΥ ΑΦΕΘΕΙΣ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΠΡΟΣΑΓΩΓΗ Η ΣΥΛΛΗΨΗ
Ειδοποίησε τους οικείους σου ότι είσαι ελεύθερος/η και την Ομάδα Νομικής Βοήθειας (για την κατηγορία που τυχόν σου απαγγέλθηκε, για άλλα άτομα που τυχόν κρατούνται ακόμα). Μην «φλυαρείς» για τις πράξεις σου ούτε στους οικείους σου, δεν σε εξυπηρετεί σε τίποτα και μπορεί να σε ακούσουν και «λάθος άνθρωποι».
Σε περίπτωση που έχεις κακοποιηθεί, φρόντισε να εξεταστείς σε δημόσιο νοσοκομείο και ζήτα αντίγραφο της γνωμάτευσης.

8. ΜΑΡΤΥΡΙΚΕΣ ΚΑΤΑΘΕΣΕΙΣ ΕΝΩΠΙΟΝ
Από την στιγμή που θα προσαχθείς σε αστυνομικό τμήμα να ξέρεις ότι οτιδήποτε καταθέσεις για τον εαυτό σου η τρίτο μπορεί να χρησιμοποιηθεί εναντίον σου ή να επιβαρύνει χωρίς τη θέλησή σου ανθρώπους που πιθανόν να είναι αθώοι.

Μην ξεχνάς: η γνώση είναι δύναμη! Σκοπός τους είναι να μας τρομοκρατήσουν. Όμως, σ’ αυτούς τους καιρούς, καθένας από μας, σε κάθε στιγμή, από τη διαδήλωση, μέχρι την αντιμετώπιση της κρατικής καταστολής, δεν παύει να είναι ενεργό κομμάτι του κινήματος…


Πηγή: Από κάπου στο διαδίκτυο

Κυριακή, 7 Οκτωβρίου 2012

Αποφορά

Πολύ θα 'θελα να είναι απλή σύμπτωση, αλλά αν αθροίσει κανείς τα τάγματα εφόδου της εθνοσωτήριας οργάνωσης μαζί με τις διμοιρίες της αερομεταφερόμενης ταξιαρχίας και το γνωστό δημοσίευμα του βήματος για "το πραξικόπημα που δεν έγινε" θα εισπνεύσει την πολιτική αποφορά της δεκαετίας του '60 με το ακροδεξιό παρακράτος, το  θεματοφύλακα στρατό και τους πολιτικούς πάτρωνες να σκυλεύουν ό,τι απέμεινε από το κουφάρι της ελληνικής δημοκρατίας. 
Ακριβέστερα, θα δει να ξετυλίγεται μπροστά του το γνωστό σενάριο από μια παλιά ταινία τρόμου με τίτλο "σχέδια  σωτηρίας της άρχουσας τάξης" σε καινούρια βέβαια κόπια με άλλα πρόσωπα στους κεντρικούς ρόλους και πιο σύγχρονα πολιτικά εφέ, αλλά με τις ίδιες ακριβώς δημοκρατικές ψευδαισθήσεις να εξαερώνονται σαν πλαστικές φούσκες και με την κοινωνία να προορίζεται ξανά για τη θέση του κομπάρσου, που αφού τον έχουν ηδη πασαλείψει με τα μνημόνια στον γύψο, τον προετοιμάζουν για το χειρουργικό κρεβάτι. 
Το ερώτημα που μένει να απαντηθεί είναι αν όντως η ιστορία επαναλαμβάνεται ή αν πρόκειται για φάρσα.




Πέμπτη, 4 Οκτωβρίου 2012

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Το πραγματικό ερωτηματολόγιο του Υπουργείου Παιδείας για την αξιολόγηση



Έφτασε στην alfavita.gr το πραγματικό ερωτηματολόγιο για την αξιολόγηση που έστειλε σε όλα τα σχολεία το Υπουργείο Παιδείας. Ευχαριστούμε τον αναγνώστη που το έστειλε και το αναδημοσιεύουμε ευχαρίστως


Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου και του Έργου των Εκπαιδευτικών
...

Ερωτηματολόγιο: Οι επτά θανάσιμες ερωτήσεις
(Η συμμετοχή σας είναι πιλοτική, με τις ευχές της πολιτικής του Χορηγού "Air Mnemonium”)

ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ: Π.Ε. : ΕΤΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ: *

Ερώτηση 1η

Σε ποιόν βαθμό θεωρείτε ότι πρέπει να μειωθούν περαιτέρω οι μισθοί των Εκπαιδευτικών;
Α. 50% Β. 30% Γ. 90% Δ. Να λειτουργούν αμισθί E. Ο μισθός να εξαρτάται από τις χορηγίες

Ερώτηση 2η

Ποιο πιστεύετε ότι είναι ένα ορθολογισμένο ωράριο εβδομαδιαίως για τους λειτουργούς Μ.Ε. ;
Α. 27 ώρες Β. 30 ώρες Γ. 40 ώρες Δ. 40 ώρες και Σαββατοκύριακα

Ερώτηση 3η

Ποιος πιστεύετε ότι είναι καταλληλότερος για στέλεχος της εκπαίδευσης;
Α. Αυτός που απεργεί μόνο την Πρωτομαγιά (όσο είναι ακόμα επίσημη αργία)
Β. Αυτός που δεν απεργεί ποτέ και για κανένα λόγο
Γ. Αυτός που χωρίς ερωτήσεις και δισταγμούς εφαρμόζει τις άνωθεν εντολές.


Ερώτηση 4η

Στις απαραίτητες απολύσεις εκπαιδευτικών ποιοι νομίζετε ότι πρέπει να προηγηθούν;
Α. Αυτοί που δεν πιάνουν τη βάση σε τεστ κόπωσης
Β. Όσοι είναι καπνιστές
Γ. Όσοι ξοδεύουν για διατροφή πάνω από 1 ευρώ ημερησίως
Δ. Όσοι συμπλήρωσαν το 30ο έτος ερωτικής ζωής
Ε. Όσοι είναι παντρεμένοι με παιδιά

Ερώτηση 5η

Ποια νομίζετε ότι είναι η καταλληλότερη δημιουργική απασχόληση για τους εκπαιδευτικούς
κατά τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο;
Α. Συνοδός απορριμματοφόρου
Β. Ομαδάρχης σε κατασκήνωση (αποκλειστικώς για Κ.Α.Π.Η.)
Γ. Δασοπυροσβέστης
Δ. Εθελοντής στο Αφγανιστάν
Ε. Κυνηγός κεφαλών μεταναστών στην προσεχή επιχείρηση «Κερδώος Ερμής»

Ερώτηση 6η

Σε πόσα τμήματα μπορεί να συμπτυχθεί ένα δημόσιο Γυμνάσιο – Λύκειο για να είναι λειτουργικό;
Α. Μέχρι 3 (ένα ανά τάξη)
Β. Ένα μοναδικό τμήμα συνδιδασκαλίας όπως προστάζουν τα νέα παιδαγωγικά δεδομένα
Γ. Κανένα (τα κλείνουμε και όσοι επιθυμούν ας φοιτήσουν σε ιδιωτικά)

Ερώτηση 7η

Κάθε πότε νομίζετε πρέπει να δηλώνουν υποταγή οι εκπαιδευτικοί στους οικείους προϊστάμενους;
Α. Κάθε μήνα Β. Κάθε πρώτη βδομάδα νέων μέτρων Γ. Κάθε πρωί με SMS

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΠΑΝΤΑ ΣΩΣΤΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ (για το καλό των μαθητών και το δικό σας)
ΚΑΛΗ ΣΑΣ ΠΡΟΣΓΕΙΩΣΗ ΣΤΑ ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ ΤΑΡΤΑΡΑ

Τρίτη, 2 Οκτωβρίου 2012

Ο Εμφύλιος των "πάνω"


Ήθελα να γράψω κάτι για τον εμφύλιο που ήδη σοβεί, αλλά έπεσα πάνω στο κείμενο του Γιώργου Χ. Παπασωτηρίου. Απολαύστε το. 


Οι επιθέσεις της Χρυσής Αυγής εναντίον των μεταναστών και οι συγκρούσεις της με αντιεξουσιαστές στο Βόλο δημιουργούν τις προϋποθέσεις για τον κοινωνικό εμφύλιο των «κάτω». Το φαινόμενο αυτό εμφανίστηκε για πρώτη φορά στις ΗΠΑ τον 19ο αιώνα. Η ιδιαιτερότητα στην Ελλάδα, σε μία εξαρτημένη, δηλαδή, χώρα, είναι πως σοβεί ένας εμφύλιος και μεταξύ των «πάνω». Κάτι αντίστοιχο στις ΗΠΑ είχαμε κατά τη διάρκεια του μεσοπολέμου με τη σύγκρουση των τραπεζιτών και των βιομηχάνων(αποκαλούμενων και «ληστοβαρώνων») με τη Μαφία. Ενώ τα δύο μέρη στην Αμερική είχαν συνεργαστεί για το χτύπημα των εργατικών συνδικάτων, στη συνέχεια αντιπαρατέθηκαν σκληρά, με αποκορύφωμα την εξόντωση της Μαφίας. Ουσιαστικά επρόκειτο για τον εμφύλιο των επιχειρηματιών της «νόμιμης παρανομίας» και των μαφιόζων της «παράνομης παρανομίας». Μέχρι που και οι δεύτεροι έμαθαν το μάθημα της «νόμιμης παρανομίας», όπου ναι μεν παρανομείς, αλλά έρχεται ένας νόμος μετά, που ψηφίζουν εξαρτημένοι πολιτικοί, και η παρανομία νομιμοποιείται. Στην Ελλάδα ποιοι αντιπαρατίθενται σήμερα; Ποιοι διαρρέουν μέσω του ΣΔΟΕ και των εισαγγελικών αρχών(όπου, άρα, έχουν πρόσβαση) διάφορα έγγραφα που πλήττουν επιχειρηματίες της παραοικονομίας ή μη αλλά και πολιτικούς της παραπολιτικής ή μη; Ποιοι έχουν συμφέρον από τη διαμόρφωση μίας εικόνας χάους στη χώρα, δημοσιεύοντας ανολοκλήρωτες έρευνες και ονόματα προσώπων που εμπλέκονται σ’ αυτές; Ποιοι ωφελούνται από τη δημιουργία αναταράξεων στο ούτως ή άλλως σαθρό πολιτικό σύστημα και στις ένοπλες δυνάμεις, με την ανάκληση περίεργων ιστοριών για πραξικοπήματα; Η μία απάντηση είναι πως κάποιοι επιχειρούν τον αποπροσανατολισμό της κοινής γνώμης από τα νέα άγρια μέτρα λιτότητας, ώστε να αποτρέψουν πιθανές εκρήξεις στη κοινωνία αλλά και αναταράξεις στο εσωτερικό των κομμάτων. Η άλλη εκδοχή είναι ότι λαμβάνει χώρα ένας γιγαντιαίος εμφύλιος στο εσωτερικό των «πάνω», ήτοι μεταξύ των πολύ μεγάλων συμφερόντων, από την έκβαση του οποίου θα φανεί ποιοι θα επιβιώσουν. Ενδεχομένως να ισχύουν και οι δύο απαντήσεις. Πάντως, η συνύπαρξη των δύο εμφυλίων (στο εσωτερικό των «κάτω» και στο εσωτερικό των «πάνω») συντελεί στην πλήρη διάλυση της ελληνικής κοινωνίας. Ειδικά ο εμφύλιος των «πάνω» παραπέμπει στην αντιπαράθεση μεταξύ των εγχώριων φιλοτροϊκανών και εκείνων που δεν έχουν πρόσβαση ούτε στην τρόικα ούτε στη νέα πολιτικο-οικονομική κατάσταση που διαμορφώνεται. Έτσι, μέσα μαζικής ενημέρωσης, που δανείζονται δεκάδες εκατομμύρια ευρώ από ελληνικές τράπεζες, οι οποίες ανακεφαλαιοποιούνται συνεχώς με δεκάδες δισεκατομμύρια, τα οποία θα επιβαρύνουν τους Έλληνες φορολογούμενους, δηλητηριάζουν ακόμη περισσότερο το πολιτικό κλίμα με αναπόδεικτα και τουλάχιστον περίεργα δημοσιεύματα. Κι αυτό σε μία ιδιαίτερα κρίσιμη χρονική συγκυρία. Η άποψη ότι αντιπαρατίθενται οι δυνάμεις του ευρώ με τις δυνάμεις της «δραχμής» δεν φαίνεται η πιο ισχυρή. Αντιθέτως, ισχύει η εκτίμηση σύμφωνα με την οποία η εγχώρια διαπλοκή, η οποία τώρα και πριν (Ζήμενς, λεωφορεία Μαν, υποβρύχια, C4I κ. ά.) διαπλέκονταν με την τρόικα, επιχειρεί να συγκεντρώσει όλη τη δύναμη στα χέρια της εξαφανίζοντας τους εγχώριους αντιπάλους της. Εν προκειμένω, η εγχώρια οικονομική τάξη των «πάνω», ενώ νομίζει ότι μάχεται για λογαριασμό της, στην πραγματικότητα στρώνει το δρόμο για την έλευση των ξένων επενδυτών, που θα την καταβροχθίσουν ομοίως. Γιατί είναι γνωστό πως ο νεοφιλελεύθερος καπιταλισμός είναι σαν τον Κρόνο που τρώει τα παιδιά του. Όμως, η ελληνική μεγαλοαστική τάξη νομίζει ότι θα τη γλιτώσει, εκτιμώντας ότι αυτοί που θα σωθούν θα τα πάρουν όλα! Όλα όμως θα τα πάρουν οι ξένοι. Και όλους μαζί θα τους πάρει αμπάριζα ο ελληνικός λαός. Δεν βλέπουν, άραγε, ότι ο πολιτικός τους χρόνος τελειώνει; Δεν βλέπουν τι γίνεται στην Ισπανία, στην Πορτογαλία, στη Γαλλία;
Γιώργος Χ. Παπασωτηρίου, gpapaso.blogspot.com